Ellinor Bergman

Tjugoåring. Fotograf. Äventyrare.
Driver ett eget fotoföretag och jobbar deltid i butik samtidigt som jag drömmer mig bort till fjärran länder och funderar på vad jag vill göra här i livet. Här på bloggen delar jag med mig av vardagsbetraktelser och bilder från mina plåtningar.

Länktips
laurel & quist · Ben Trovato · Leo Green · Alicia Swedenborg · Annika Svenmarck · Elin Ivemo ·

EFG Bank Scandinavian Polo Open

Postat den 2010-08-22 · 1 kommentarer
Hästpolo är helt klart en klass för sig. Nog finns det pengar att vinna inom hästsporten men att någon idag skulle koppla ihop hästar med finkläder känns rätt avlägset. Hästsporten är helt klart slitsam och man väljer gärna bort pumpsen för att par gummistövlar när man ska till stallet. Inom hästpolo existerar inte ordet gummistövlar, inte heller jeans, t-tröjor eller gympaskor är vanligt förekommande. Istället dominerar höga kilklackar, vackra klänningar och breda hattar. Kommer man i ett par avklippta jeansshorts, ett knallgult billigt linne och ett hår, som inte är helt olikt Ronja Rövardotters, känner man sig minst sagt lite malplacerad. Trots det är det en riktigt häftig sport att titta på, dock inte helt lätt att hänga med i.



En liten sammanfattning av hästpolo, för den intresserade:
  • Planen är ca 10ggr större än 1 fotbollsplan.
  • Ryttarna har en klubba (liknande den i krocket) och ska träffa en boll som är 8cm i diameter i full fart.
  • Varje match delas in i 4, 6 eller 8 chukkers (perioder) som är 7 - 7,5 min långa.
  • Spelet påminner lite om fotboll och lagen måste få in bollen i mål, det lag som har mest poäng efter alla chukkers vinner.
  • Varje spelare börjar med ett handikapp på -2, och det finns bara 10 spelare i världen som har nått det högsta vilket är +10.


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Älskar alla dina hästbilder, så fina! Mer mer mer!!! :)

2010-08-27 @ 16:37:18
URL: http://lolamay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback